Hamartia-trilogien heter Jaha Koos verk som handler om hvordan vestlig ideologi har påvirket det sørkoreanske samfunnet. I denne tredje delen, THE HISTORY OF KOREAN WESTERN THEATRE, tar han for seg det koreanske teatret.
Da Jaha Koo skulle feire hundreårsjubileet for Koreansk teater i 2008, oppdaget han at det faktisk ikke er noe rom for koreansk teatertradisjon; det som ansees som koreansk teater er i stor grad styrt av vestlig kanon. Men hvorfor er sørkoreanere så stolte av denne vestlige fortolkningen? spør han. Og hvorfor fortsetter alle å referere til Shakespeare? I THE HISTORY OF KOREAN WESTERN THEATRE vever han sin egen biografi sammen med sosial analyse på en skarp og humoristisk måte. Med utgangspunkt i tapet av lokale tradisjoner forklarer Jaha Koo moderne konfucianisme – som fortsatt bestemmer moralsystemet, levemåten og sosiale relasjoner mellom generasjonene i Sør-Korea – og ser mot en ny, mer selvsikker fremtid.
Jaha Koo er scenekunstner og komponist. Hans kunstneriske praksis svinger mellom multimedia og performance med egen musikk, video, tekster og installasjoner. Forestillingene hans er sammensatt av politikk, historie og egne personlige fortellinger.
Koo besøkte sist Black Box teater under Oslo Internasjonale Teaterfestival 2018 med forestillingen Cuckoo.
+ 9. september, Foajé, Ettersnakk med Jaha Koo
Møt Jaha Koo i en samtale med Siren Leirvåg rett etter forestillingen THE HISTORY OF KOREAN WESTERN THEATER.
Samtalen foregår på engelsk.