Ryoji Ikeda
100 Cymbals

22. september 2021

Tidligere visninger

19.00, Store scene

21.00, Store scene

100 cymbaler og ti perkusjonister settes i spill og danner et vibrerende hav av messing i denne unike konsertopplevelsen.

Cymbalene er muligens den delen av trommesettet som har størst eksperimentelt potensial. Man kan borre hull, legge til kulelenker, spille kun på klokken eller sage snitt for å endre klang-lengden, resonansen og lyden i anslaget. Man kan spille med fiolinbue, visper, stikker eller køller for å variere lyden. Bare fantasien setter begrensninger når 100 cymbaler møysommelig plasseres utover Store scene i snorrette linjer. Cymbalene danner et vibrerende hav av messing som trakteres av et utvidet Pinquins perkusjonistensemble på ti perkusjonister.

Den japanske kunstneren Ryoji Ikeda laget lydverket 100 Cymbals på oppdrag for Los Angeles Philharmonic, filharmoniorkesteret i Los Angeles, og verket hadde premiere i ærverdige Walt Disney Concert Hall i 2019. Siden den tid har det høstet strålende omtaler. Dette er første gang han inviteres til Norge.

Sound is central to Ikeda’s practice. He learned its fundamentals early on while working as an audiovisual producer in Japan and later as part of the artist collective Dumb Type. The influence of Tokyo’s thudding nightclubs is still discernible in Ikeda’s sensorially immersive work, from his exhibitions, set designs and concert performances to his collaboration with photographer Hiroshi Sugimoto for Paris Opera. — The Guardian on Ikeda’s work

Ikeda var hjernen bak noe av det mest intense og minimalistiske av digital musikk på 1990-tallet. Verk som +/-, 0 degrees og dataplex utforsket sinustoner og ytterpunktene for menneskelig hørsel. 100 Cymbals er et verk tilpasset akustisk perkusjon.

Ten silhouettes dressed in black circulate in the middle of a copper mushroom field. Without superfluous gesture, without any muscle in their faces altering their neutrality, they make 100 cymbals resonate at waist height […]. 100 Cymbals, a piece by Ryoji Ikeda, a contemporary music guru with rare public appearances, is just enough to express what a cymbal can. The audience imagines a chaotic hubbub of hammering crashes, with arrhythmic drummers pounding the metal like a nail. Not at all. It’s all about sweetness: a light drone with changing harmonics caresses their eardrums like a cottony violin or synth layer. There is even vocality in the call of the brass, almost a song. The cymbal, this instrument of delicacy.

Ryoji Ikeda (1966) bor og jobber i Paris og Kyoto. Verkene hans favner bredt, og han er kjent for både lydkomposisjoner og kunstinstallasjoner der fysikk, matematikk og lyd blir til altomsluttende kunstopplevelser.

22. september, 19.45, Store Scene
Samtale om 100 Cymbals samarbeid med Ultima Oslo Contemporary Music Festival

NB! Baren vil være stengt mellom forestillingene grunnet Covid-19 restriksjoner.

I samarbeid med Ultimafestivalen .

Fagprogrammet høsten 2021