En steppeulv hadde forvillet seg inn,
inn i hjorden, inn hit, inn til oss, oss, oss, de narraktige, de neddempede, flate, normerte og steriliserte, de med den grusomme hodepinen som sitter fastgrodd bak øyeeplene, de som trekkes mot de store idrettsplassene, de som trekkes mot det åndelige, mot Goethe, Gud og Gringos, vi, de kultursultne, vi, de forrykte, vi, de lykkelige, som ser frelsen i døden og ikke i livet, vi, alle vi som lever her, her, hvor idealene bryter sammen, her, i den tempererte midtsonen, her forsøker vi å leve, med steppeulven midt i blant oss, ja, hen er her nå, steppeulven, midt i blant oss, slipp hen ut, hen vil inn, kom inn, kom inn, inn til di inste grind, der sjelene blandes like stridende og kaotisk inn i hverandre, der du er meg og jeg er deg, riv ned gjerdene, ja, riv ned gjerdene, kom deg ut, slipp hen fri, fri fra proforma-mennesket, fri fra de kompliserte nevrotikerne, fri fra hele denne paradishagen av vakre og forferdelige, store og små, sterke og svake skapninger, for mennesket er jo ingen fast og konstant skapning, det er snarere et forsøk, en overgang, en dans, en heftig og mislykket abort fra urmoderen, eller et flyktig gledesskum over lidelsens hav.
Steppeulven er det tredje prosjektet til konstellasjonen Sør-Trøndelag Teater, som opprinnelig består av skuespillerne Espen Klouman Høiner, Kenneth Homstad, Herbert Nordrum, Ole Johan Skjelbred og Kjersti Tveterås. Interessen for å utforske tekstbasert teater har fulgt dem gjennom produksjonene Moby Dick (2014), basert på Herman Melvilles roman ved samme navn, og Dager under (2014) av dramatiker Arne Lygre, som de produserte på Trøndelag Teater. Moby Dick gjestet Black Box teater i 2014. Med seg i dette teatereksperimentet med Steppeulven har de dramaturg Matilde Holdhus, komponist Kjetil Schjander Luhr, lysdesigner Tilo Hahn, scenograf Signe Becker og produsent Pernille Mogensen.