"…en sjeldent bevegende forestilling" - Aftenposten
Heddajuryens begrunnelse: Et minnenes testament inspirert av et kunstverk, hvor minnenes stemmer med minnenes logikk uttrykker både personlige og stiliserte opplevelser av verket, samtidig som scenerommet minnes selve verket. På denne både konkrete og abstrakte minnereisen skapes det et sjenerøst rom som gir publikum plass til å minnes med. Forestillingen er meditativ, underholdende og vakker, ikke påtrengende, ikke likegyldig, og med mange innganger til å minnes dens utgangspunkt. Enten du kjenner kunstverket eller ei, gir forestillingen deg strålende hjelp til å se det for deg. Og som en bonus til den som har sett det før inspireres det også til å minnes hvor i livet du var da du så: «Stalker». Prisen for Årets forestilling går til «Stalker».
“Stalker er en forestilling man kunne ønske bare kunne vare, vare og vare" - NRK P2 Kulturnytt
"Verk viser oss styrken i det svake. Det er et ekstremt sympatisk prosjekt." - Scenekunst.no
"Spillestilen har sitt visuelle sidestykke i Signe Beckers campy, Nille-barokke scenografi, som er en viktig del av Verks uttrykk. Sammen går de to nærmest opp i en høyere enhet av vindskjev skjønnhet. “ - Morgenbladet
Med utgangspunkt i filmen «Stalker» av Andrej Tarkovsky er forestillingen som et regnskap over et antall beskuelser av filmen, erindringer, feiloppfatninger og glemsler.
Myten om sonen, som består av et stort område, går ut på at den på et tidspunkt har blitt besøkt av utenomjordiske vesener. Senere har sonen tiltrukket seg vitenskapsmenn, opportunister og nysgjerrige. I sonen skjer det merkelige fenomener der gjengse fysiske lover er opphørt. Det hele settes i bevegelse ved noe så enkelt som det å fysisk møte opp. Våre stemninger, våre tanker og våre følelser kan skape forandringer i sonen. Det blir sagt at hvis man klarer å nå inn til sonens sentrum så vil ens egne ønsker gå i oppfyllelse. Problemet er bare at man ikke vet hvilke ønsker som går i oppfyllelse: Om det er ens egne bevisste formulerte ønsker, eller om det er de sanne ubevisste ønskene som man ennå ikke vet hva er. Alt som skjer her avhenger av oss, ikke sonen.
Verk Produksjoner har satt opp en rekke forestillinger på Black Box Teater de siste årene blant annet den kritikerroste «Build Me A Mountain!» høsten 2011. «Det Eviga Leendet» hadde premiere på Black Box Teater november 2010 og vant Heddaprisen for årets forestilling 2011. Kompaniet turnerer i både inn- og utland til varm mottakelse fra både presse og publikum.
Ide/konsept: Verk Produksjoner. På scenen: Anders Mossling, Saila Hyttinen, Solveig Laland Mohn, Håkon Vassvik og Signe Becker. Regi: Fredrik Hannestad. Scenograf/kostyme: Signe Becker. Lyd: Per Platou. Lys: Tilo Hahn. Manusutvikling: Hannestad, Hyttinen, Laland Mohn, Mossling, Vassvik. Ideutvikling/performativ logistikk: Anders Paulin. Forestillingsdramaturg: Jon Refsdal Moe. Produsent: Pernille Mogensen/Produsentbyrået. Regiassistent/oversetter: Vera Krohn Svaleng. Co-produksjon: Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen. Støttet av: Norsk kulturråd.