I 1990 skader Primož Bezjak kneet sitt på en stein. Dette er starten på Primož historie om sin egen kneskade, en historie som enda ikke er over.
Primož er aktiv danser, skuespiller og artist med diagnosen: Laesio menisci medialis genus dex. På hver eneste øving og opptreden er han i konstant fare for å forskyve kneet, noe som har skjedd utallige ganger tidligere.
Soloen er en metafor for det systemet som vi selv er med på å opprettholde. På Primož anmodning hjelper publikum ham, inntil han er uten armer og ben. Et invalid system kan kun opprettholdes ved hjelp av invalide. Uten knuste knær og albuer kan man ikke eksistere og heller ikke lykkes i systemet.
Via Negativa har hentet navnet sitt fra negativ teologi, som baserer seg på antagelsen om at det gudommelige er uhåndgripelig for mennesket og derfor ikke kan beskrives med ord og konsepter. I stedet defineres Gud etter hva som ikke er eller hva Gud ikke kan være, og motsetter seg på den måten en beskrivelse. Termen via negativa ble introdusert for teatret av teaterpioneren Jerzy Grotowski. Han etablerte en metode hvor aktøren gjennom omfattende utforskning av negasjon kan overvinne seg selv og oppnå perfeksjon. Med dette som bakteppe søker kompaniet Via Negativa å beskrive det som ikke kan beskrives. Ved å ta i bruk og utforske teatrets grunnelementer i møtet mellom aktør og publikum stiller de spørsmål uten å forvente svar.
NB! Se både Viva Mandić og Invalid til kr 300,- Bestill billetter på Billettservice (trykk på linken)
Samtale med Via Negativa etter siste forestilling torsdag 23. februar.
Laget av: Primož Bezjak og Bojan Jablanovec. Utøver: Primož Bezjak. Regi: Bojan Jablanovec. Tekst: Medisinsk diagnose fra General Hospital Maribor, Ortopedisk sykehus Valdoltra, University Medical Center Ljubljana. Koreograf: Gregor Luštek. Musikk: Tomaž Grom (bortsett fra JS Bach, Goldberg Variations fremført av Glenn Gould). Produsent: Špela Trošt. Produksjon: Via Negativa 2010. Støttet av: Kulturdepartementet i Republikken Slovenia og City of Ljubljana.