I samarbeid med Ultimafestivalen og Henie Onstad kunstsenter
I november 2016 dro Verdensteatret på en studiereise til Mekong-deltaet i Vietnam, som de besøkte for første gang for ti år siden. De dro til et kjent sted og fokuserte spesielt på gjentakelsens natur. Etter hvert stilte de spørsmål ved om gjentakelse overhodet var mulig. I verket som fremføres på Henie Onstad kunstsenter under Ultimafestivalen skapes det en serie komplekse, audiovisuelle komposisjoner generert via et elektronisk feedbacksystem. Materialet er inspirert av geologisk utvikling og hvordan fysiske objekter påvirker omgivelsene over lange tidsspenn. Overgangstilstander og reiser gjennom utfordrende fysisk og emosjonelt terreng utforskes.
Nye produksjoner fra Verdensteatret er utrolige opplevelser i seg selv og går inn som viktige begivenheter i kunstkalenderen. Under Ultimafestivalen i 2014 hadde kompaniet premiere på forestillingen Broen over gjørme.
Klassekampens skrev: «Kompaniet omgjør scene-/kunstrommet til en scenisk kropp som pulserer gjennom sine visuelle og audiovisuelle elementer, og fragmentene som flyter forbi oss har et drømmeaktig uttrykk.»
Samme år ble de tildelt Heddas ærespris (Norges viktigste teaterpris) og komiteen skrev blant annet: “Overalt hvor de har reist har de satt dype spor, og spor av disse reisene er alltid med tilbake inn i produksjonene. Med et uttrykk som er like dypt forankret i musikk og billedkunst som i teater har de bygd broer mellom kunstformer, mellom steder og generasjoner… Vanskelig å kategorisere, men lett å kjenne igjen. Unikt i sin egen form, men umiskjennelig som teater. Umiskjennelig som Verdensteatret.”
Det nye verket, HANNAH, blir utvilsomt et av høydepunktene i Ultimas 2017-program.