The brutal rawness and immediacy that we’ve come to expect from Ms. Young, a divisive performer and choreographer, reaches new heights — or newly disturbing depths — in her Elektra. The New York Times
Whether or not you agree with her methods, Young’s Elektra continues to elevate her artistic voice as an intellectually provocative harpy with a force that is hard to ignore. The Dance Enthusiast.
What’s with the pig? “…In abusive situations, I always think of the dog in the corner that sees everything. What can the dog do but just watch? …It was important to me to have this pig because it represents the chorus or the support system for Elektra. She’s really loud, and she’s oinking constantly. Literally with each footstep is an oink. It’s amazing. It’s so good for the show.” Utdrag fra intervju med The New York Times.
Ann Liv Youngs arbeider er refleksjoner av livet hennes og hun inspireres av alle rundt seg fra familie, danserne hun jobber med til tilfeldig forbipasserende. Forestillingene kombinerer tekst, musikk og koreografi som til sammen utvikler seg til scener med ulike uttrykk som til slutt rives ned igjen. Tekstene er eksplisitt seksuelle og følelsesladet, men fremføres på en måte som ikke er det. Young skaper forestillinger med mange lag som provoserer samtidig som de er omtenksomme. Hun har gjestet Black Box teater flere ganger tidligere med forestillinger som Cinderella og Mermaid Show. Denne gangen har hun med seg sin kompromissløse visjon av Sofokles Elektra.
Kjent for å skape forestillinger som er ”briljante det ene øyeblikket og perverse det neste” (The New York Times), remikser hun her greske ritualer i sin uforlignelige stil. Omgitt av en familie gjennomsyret av mord, hevn og bedrag er Ann Liv Youngs Elektra gal, autentisk, ærlig, medfølende, standhaftig og tragisk.
HAR DU LYST TIL Å SE BÅDE ORFEE SCHUIJT OG ANN LIV YOUNG SAMME KVELD SÅ HAR VI LAGET EN RIMELIG DOBBELTBILLETT TIL DEG. TRYKK HER FOR Å KOMME TIL DOBBELTBILLETT. LES MER OM ORFEE SCHUIJT HER