Vi befinner oss i et klaustrofobisk miljø. I stramme kostymer og høye ridestøvler smurt inn i dyrefett vasser Nartmanstiftelsen gjennom et goldt landskap dekket av mudder og dritt, mellom store fat med dissende aspik. Fortvilet prøver de å holde seg rene – mister de noe i gjørma, er alt ødelagt. Ut fra dette mudderhelvetet dukker lysten opp: lysten til å gi etter og gi seg hen!
Vi skal ringe Giftinformasjonens telefon 22 59 13 00 og høre hva vi skal gjøre når vi har svelget en håndfull arsenikk – kunne vi har reddet Emma?
Å arbeide med tekst i koreografisk sammenheng er ikke fremmed for Henriette Pedersen og Nartmanstiftelsen. Denne gangen har de satt seg fore å undersøke verdens første realistiske roman, «Madame Bovary» (1857). Kjedsomheten i legefruen Emma Bovarys borgerlige ekteskap, leder henne inn i en usalig blanding av sex og utroskap, sløseri, dødslengsel og selvforakt. Der hvor Flaubert avkler borgerskapets hykleri, presenterer Pedersen omstendigheter og fortolkninger som er langt fra realistisk – snarere hysterisk, hyperseksuell og grenseløs.
Koreograf Henriette Pedersen har jobbet i skjæringsfeltet mellom teater, dans og billedkunst siden 2000. Som feminist er spørsmål knyttet til kjønn, seksualitet og maktstrukturer gjennomgående i hennes arbeider, så vel som i MADAM (2021). På Black Box teater har hun tidligere vist PEER / BITCH (2019/2020), Almost Nothing (2018) og triologiene Riding Romance (2012–2016) og Animal Magnetisme (2010–2011).