Of/​Niet

9.–12. september 2009

Utsolgt onsdag 9. september For første gang på flere år står de fire grunnleggerne av tg STAN: Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver og Frank Vercruyssen alene på scenen. Sist gang dette skjedde var i 1997 med forestillingen «Private Lives». Med «Of/Niet» presenterer tg STAN komedie på høyt nivå basert på tekster av Harold Pinter og Alan Ayckbourn.

Forestillingen er en komedie om utroskap og skilsmisse der misforståelsene hoper seg opp, tett fulgt av store smil, men uten å skygge for tragiske undertoner. Of/Niet er komedie av høy kvalitet der teknisk dyktighet blir utført med stor skuespillerglede. Når latteren har nådd magen presenteres vi for et fryktelig vanskelig spørsmål: Er dette den type teater vi ønsker oss? Eller ønsker vi oss en type teater som setter spørsmålstegn ved samtiden? Er en kombinasjon mulig? Eller ikke?

«...et skuespill som skulle få folk til å le når sommerferiene deres ved sjøen ble spolert av regnet og de trakk inn i teatrene for å tørke før de trasket tilbake til gjestgiverne sine. Dette føltes for meg som god nok grunn til å skrive et skuespill som hvilken som helst annen grunn.» Alan Ayckbourn

«.... se opp for forfatteren som viser deg alle sine redsler, som ikke gir deg noen grunn til å tvile på hans verdifullhet, hans brukbarhet, hans altruisme som erklærer at hjertet hans er på rett sted og forsikrer seg om at alle har full utsikt til det...» Harold Pinter

To nøkkelord karakteriserer tg STAN: skuespillerorientert og udogmatisk. Det udogmatiske aspektet reflekteres både i navnet – S(top) T(hinking) A(bout) N(ames) og i repertoaret. Kompaniet jobber med et bredt spekter av tekster som alle har sosial kritikk til grunn. Cocteau og Anouilh står side om side med Tsjekhov. Thomas Bernhard sidestilles med Ibsen og komedier av Wilde eller Shaw står side om side med essays av Diderot. Denne bredden reflekterer ikke et ønske om å presentere noe for enhver smak, men heller en veloverveid og meningsfull holdning overfor repertoaret de bygger seg. For tg STAN er skuespilleren nøkkelen. Kompaniet jobber uten regissør, en sterk holdning de nekter å gå på akkord med. Kanskje er dette grunnen til at deres beste arbeider utgjør en kraftfull enhet. Skuespillernes glede over å arbeide gjør at det gnistrer av forestillingene, samtidig som de kommuniserer sosiale og politiske poenger uten å moralisere. tg STAN ble etablert i Antwerpen i 1989 og posisjonerte seg i løpet av første halvdel av nittitallet som et av Belgias mest anerkjente teaterkompanier, en status de fremdeles innehar.

«tg Stan storkoser seg like mye som publikum i dette nettet av misforståelser. Publikum må gjerne le, men situasjonene som trer frem er pinlig gjenkjennbare. Spørsmålet tg Stan stiller er: Ler vi av bildet vi ser av oss selv? Eller ikke?» De Morgen

«MisunderSTANding. Feilfritt utført, ekstremt morsomt og fullstendig uimotståelig.»Knack

«Underholdende og smart. Komedie på høyt nivå, perfekt balansert mellom tekniske ferdigheter og et gedigent smil». de Volkskrant

«STAN er kløpulver for scenen. Hvis vennene dine ikke liker teatret, ta dem med for å se STAN og de vil uten tvil forandre mening. Det er uimotståelig!» Le Soir

Varighet: 2t15min. Forestillingen spilles på nederlandsk med norsk oversettelse.

Tekst etter «Party Time» av Harold Pinter og «Relatively Speaking» av Alan Ayckbourn. Av: Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver, Frank Vercruyssen og Thomas Walgrave. Skuespillere: Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver og Frank Vercruyssen. Kostymer: An D'Huys. Scene og lys design: Thomas Walgrave. Oversettelse 'Pinter': Janine Brogt. Oversettelse 'Ayckbourn': Laurens Spoor. Produksjon: tg STAN. Norsk oversettelse: Marianne Dyrnes Vallat


  • Duration 2 minutter