BIOS

24.–27. oktober 2013

Når starter en forestilling? For fire år siden satt Nina Ossavy høygravid på verandaen. En bie satte seg på hånden hennes. Ville bien si henne noe? Etter noe som virket som en evighet, fløy bien. Da Nina deretter åpnet avisen leste hun om Colony Collaps Disorder. Den store biedøden. Biene dør over hele verden. 1/3 av maten vår pollineres av honningbier. Om de forsvinner er det krise for matforsyningen. Matkrise er livskrise. Bios betyr liv.

Begynte forestillingen der, i sommervarmen 2009? Eller begynte den senere, på Beyond Pesticides konferanse om sprøytemidler på Yale i 2012? Med blogging? Med leserinnlegg på nettsteder og i aviser? Med etableringen av CAN (Concerned Artists Norway)? Med bombardering av venner på facebook med linker om bier, sprøytemidler, genmodifiserte organismer og nødvendigheten av en bærekraftig landbruksrevolusjon? Er det en forestilling først når publikum møter den i scenerommet? Virkelig? Hva er tilskuerens ansvar for forestillingen? Hvorfor oppleves arbeidsdemonstrasjoner oftest som mer levende enn en forestillingen? Er det fordi vi møter den med en annen åpenhet? Fordi vi bærer usikkerheten sammen? Vil en forestilling noen gang bli ferdig? Lever den videre? BIOS er del av en krisetrilogi. Et forsøk på å forholde seg kunstnerisk til en krise som er så stor at den kan virke paralyserende.


Lørdag 26/10 arrangeres det en samtale rett etter forestilling, i regi av CAN (concerned artist norway), ledet av Elin Sørensen.

Inviterte gjester er biolog Baard Johannessen, forfatter Trond Skaftnesmo, birøkter Danielle van der Ven-Koot, og bonde Ole-Jacob Christensen.

SE

depresjon

BIOS

meditasjon

STILL IN SILENCE

aksjon

STILL IN SILENCE har premiere på Black Box Teater i januar 2014. SE produseres i 2014.

Sprøytemidler skader og dreper bier og andre pollinerende insekter. Dette kan du gjøre: Bruk forbrukermakten. Kjøp økologisk mat. Ikke bruk sprøytemidler i hagen. Plant bie og humlevennlige blomster. Gjerne mange av samme type på et sted. Det liker biene. Vår favoritt er Phacelia, honningurt. Kan bestilles på nett hos blant annet solhatt.no. Bli birøkter. Det er mulig også i byer (bybi.no). Hold deg oppdatert på for eksempel oikos.no. En del sprøytemidler er forbudt å bruke i Norge, men det er fortsatt lovlig å importe mat som er sprøtet med dem. Skriv til mattilsynet og be dem stoppe dobbeltmoralen. Det er ikke bedre å drepe bier i utlandet.

Dette kan staten gjøre: Forby import av mat behandlet med midler som er kjent for å drepe insekteter. Forby alle neonikotinoider, og Roundup/glyfosat i Norge. (Rotterdam har innført forbud mot Roundup.) Si nei til GMO for all fremtid. Jobbe for å gå over til et økologisk landbruk, slik Bhutan har bestemt seg for.

På Scenen: Per Christian Amundrød, Tone Braaten, Tove Erikstad, Ingrid Hanken, Frank Havrøy, Nina Ossavy, Eirik Raude, Trond Reinholdsen, Ebba Rydh. Komposisjon: Bjørn Bolstad Skjelbred. Video: Boya Bøckman, Thomas Hildebrand og Nina Ossavy. Regi, konsept, research og produksjon: Ossavy&Kolbenstvedt. Tekst: Nina Ossavy. Tegninger: Brita Skybak. Scenografi: Nina Ossavy, Brita Skybak, Cristian Weidmann Cabrera, Espen Mathisen. Lysdesign: Laurent Ravot. Lyddesign: Jon Selvig Platou. Kostymer: Lillian Baur. Sparringspartner: Sara Serrano Lopez. Takk til birøkterne Annie, Knut, Åke, Danielle, Frode og alle som jobber for biene. Støttet av: Det Norske Komponistfond, Norsk Kulturfond, Fond for Lyd og Bilde, FFUK, Fritt Ord og Norsk Musikkfond. Co-produksjon: Black Box Teater.