Meld deg på vårt nyhetsbrev for oppdatert programinformasjon.

Pluss Pluss

TUNING IN kuratert av Ingvild Langgård

29. okt. 2019

I en tid der vi blir mer og mer oppmerksomme på klimakrisen, hevder mange at det haster med å vende seg til naturen for å minne oss på at vi bare er en liten del av en stor, levende vev av livsformer som lever og puster sammen på denne planeten.

Nyere studier innen posthumanisme, biologi og biosemiotikk begynner å stille spørsmål ved den descartianske tesen om at menneskearten har et privilegert monopol på tanke og språk, eller viktigere, på definisjonen av bevissthet. Hvordan kan vi nærme oss en forståelse av mer-enn-menneskelige versjoner av bevissthet og kommunikasjon? Tenkere som Donna Haraway og hennes ide om multi-species storytelling, David Abram´s åpning mot en ny jordisk kosmologi (earthly cosmology), eller Monica Gagliano´s banebrytende eksperimenter innen plante-bevissthet er alle forskjellige tilnærminger til dette.

Kan vi, ved å lage kunst, tune inn og koble oss på disse andre livsformene og oppnå en tilstand av sammenheng, samtale, samfunn og samhørighet? 

Verkene i denne utgaven av  Pluss Pluss har til felles at de på en eller annen måte søker mot eller tar utgangspunkt i en undersøkelse av denne mulige samhørighetstilstanden med den mer-enn-menneskelige verdenen – steiner, planter, lyder, steder. Dette skaper en kveld med bevegelse, lyd, pigmenter, mineraler, duft, bevissthetsutvidelse, og tuning in.

Medvirkende kunstnere: Amanda Bach & Ida Frømyr Borgen, Tone Bjordam, Peter Dean, Monica Flakk, Sigurd Gurvin, Anne Hytta, Elin Glærum Haugland, Shahrzad Malekian, Simon Daniel Tegnander, RichHard & Larry (Gutta), O, Margrethe Pettersen, Sara Rönnbäck

Program
18.30: dørene åpner
19.00-20.00:
Jordisk Kosmologisk Healing eller Utvid Bevisstheten med RichHard og Larry *
20.15: Konsert med O **
21.00: Ida Frømyr Borgen & Amanda Bach med Ingrid Skåland Lia: Plantropology ***
22.00: Tone Bjordam og Anne Hytta ****
22.30: DJ SGurvin *****

* Jordisk Kosmologisk Healing eller Utvid Bevisstheten med RichHard og Larry
RichHard og Larry tilbyr Pluss Pluss en workshop der vil gi en opplevelse av sammensmeltning og bevissthetsutvidelse. Våres bevissthet er stor og grenseløs, men det kan man ofte glemme. Man kan hurtig nøjes med at den skal vara trang, liten, innsnevret og tørr. Vi vil gjerne dele våres praksis som foreslår en bløt, myk, dyp, våd, stor, varm og grådig bevissthet. RichHard og Larry vil gjennom Jordisk kosmologisk healing eller Utvid bevisstheten, åpne opp for det som du ikke ennå vet du trenger. Alle er velkommen.
Workshopen varer ca. en time. Begrenset antall plasser, førstemann til mølla.  Påmelding gjøres på mail: billett(a)blackbox.no.

** O Akustisk frifolk. Duoprosjektet til musikerne Helen Louise Solberg og Inga Margrete Aas. Begge bor og arbeider i Oslo. De siste årene har O samarbeidet fast med trommeslager Jan Martin Gismervik. Han er også med på debutalbumet, som kommer på plate-/kassettselskapet Take it Easy Policy sommeren 2020. Lyd og mer info på o-site.org

*** Plantropologi: Performance med Ida Frømyr Borgen og Amanda Bach. Plantropologi er deres første arbeid som duoen Borgen/Bach. I dette prosjektet utforsker de paralleller mellom menneskelig atferd og planters atferd, og ser på hvilke narrativ som kan oppstå ved å oversette plantenes bevegelsesspråk til menneskekroppen. På Pluss Pluss kan du oppleve et utdrag av dette arbeidet, i form av performancen En liten duett om det å leve litt for tett. For anledningen har de med seg musiker Ingrid Skåland Lia.

**** Live improvisasjon med billedkunstner Tone Bjordam (live performance med pigmenter i vann) og folkemusiker Anne Hytta (hardingfele).

***** DJ SGurvin: Sigurd Gurvin er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø, Universitet i Agder, Strykejernet Kunstskole og HiOA og jobber hovedsakelig med musikk. Gjennom sitt soloprosjekt SGURVIN har det kommet utgivelser på Euforisk og Vaatican Records. Det ryktes om en utgivelse på et av Prins Thomas` plateselskap også. SGURVIN fremfører “Fallen Katarsis” på ++, som består av over 20 egenproduserte komposisjoner og lydklipp.

Om kuratoren: Ingvild Langgård er komponist, musiker og kunstner utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo. Hun arbeider med musikk, live performance, lydkunst og scenekunst. Langgård har utgitt to album under navnet Phaedra. Hun har samarbeidet med koreograf Ingri Fiksdal og scenograf Signe Becker om flere prosjekter. New Skin hadde premiere på Black Box teater under Ultimafestivalen 2017 i samarbeid med Signe Becker.

Om Pluss Pluss: Siden det ble etablert i 2011, har Pluss Pluss betydd intet mindre enn Black Box teater pluss pluss: en forlengelse av det performative kunstfeltet som teatret allerede rommer. Pluss pluss er en tverrestetisk plattform for både framvoksende og etablerte kunstnere, og et møtepunkt hvor publikum og kunstnere kan finne gjensidig inspirasjon.

Fra og med høsten 2017 har konseptet for Pluss Pluss vært under utvikling. Konsentrert på én kveld hver sesong vil en ny kunstner inviteres til å kuratere sesongens utgave, med carte blanche til å riste i format og innhold, men med utgangspunkt i tre enkle regler: en åpen utlysning for prosjekter og ideer slik at alle er invitert til å bidra / programmet skal settes sammen på tvers av visuell kunst og scenekunst / kunstnere i etableringsfasen skal inviteres.

traff hverandre i 2013 under utdannelse ved Skolen for Samtidsdans. De jobber begge som frilans dansekunstnere med base i Oslo. Bach og Borgen har erfaring med å jobbe sammen fra blant annet dansekollektivet Kunstgress, som jobber kollektivt skapende, improvisasjonsbasert og ofte stedspesifikkt. Kunstgress har siden 2015 samarbeidet med billedkunstner Marianne Heier, som medskapende utøvere i flere forestillinger, både i Norge og utlandet.

Plantropologi er deres første arbeid som en duoen Borgen/Bach. I prosjektet utforsker de paralleller mellom menneskelig atferd og planters atferd, og ser på hvilke narrativ som kan oppstå ved å oversette plantenes bevegelsesspråk til menneskekroppen. Har blåbærlyng sosial atferd og hva kan nettverk av røtter fortelle oss om politiske strukturer? På Pluss Pluss kan du oppleve et utdrag av dette arbeidet, i form av performancen “En liten duett om det å leve litt for tett”. For anledningen har de med seg musiker Ingrid Skåland Lia.

idafromyrborgen.com 

er billedkunstner og jobber med video, fotografi, performance, maleri, tegning, lyd og skulptur installasjoner. I både abstrakte og naturalistiske formspråk søker hun etter en blanding av malerisk utforskning og vitenskapelig undring. Tone har siden studietiden ved Kunstakademiet i Oslo utviklet en teknikk hvor hun filmer og fotograferer blekk og pigmenter som utfolder seg i vann. Første gang vist med Liquid Landscape på Avgangsutstillingen Diplom på Stenersenmuseet i 2005. Videoene ser ut som malerier i bevegelse, hvor pigmenter og fargede væsker helles ned i et akvarium.

Tidligere har dette prosjektet manifestert seg i videoverk og fotografier. I 2019 har hun begynt å vise denne teknikken som live video performance, hvor prosessen filmes med kamera og projiseres på scenen. Performanceprosjektet var åpningsnummeret på klimakonferansen ECCA (European Climate Change Adaptation Conference) i Lisboa, Portugal i mai 2019. Det er første gang hun fremfører denne teknikken live i Norge.

tonebjordam.com

er utdannet fra Kunstakademiet i Trondheim og maler med farger fra naturen i form av mineraler og planter. Feltarbeid har foregått i Amazonas, på Stillehavsøyer og i Norge. Ved hjelp av fargepigmentene lærer hun om natur og naturkulturer gjennom et annet språk enn ord. Hver farge oppfører seg på ulik måte, og hun studerer forskjeller og likheter mellom dem mens hun maler.

Utformingen av maleriene skjer under intens iakttagelse av egen bevissthet i møtet med andre virkelighetsforståelser. Maleriene er uttrykk for bevissthet i bevegelse og utvidelse av bevisstheten i dette møtet. Inntrykk fra natur og kultur slippes ut igjen i et abstrakt språk som oppstår i maleriene. På Pluss Pluss viser hun et verk fra en reise til Nord-Norge nå i høst. “Jeg kjørte fra Bodø til Kautokeino, Karasjok, Alta og gjennom Lofoten tilbake til Bodø. Det store maleriet er malt underveis med fargene jeg fant langs veier jeg kjørte på og steder jeg bodde.“

er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø, Universitet i Agder, Strykejernet Kunstskole og HiOA og jobber hovedsakelig med musikk. Gjennom sitt soloprosjekt SGURVIN har det kommet utgivelser på Euforisk og Vaatican Records. Det ryktes om en utgivelse på et av Prins Thomas` plateselskap også. SGURVIN fremfører Fallen Katarsis på Pluss Pluss, som består av over 20 egenproduserte komposisjoner og lydklipp.

soundcloud.com/sgurvin

fra Sauland i Telemark er en prisbelønt hardingfelespiller og komponist som arbeider både med det tradisjonelle folkemusikk repertoaret og med nyskrevet musikk. De smidige linjeføringene i vår gamle tradisjonsmusikk er utgangspunktet hennes i alt musikalsk arbeid. Hun er involvert i en rekke ulike prosjekter, fra middelaldermusikk til improvisasjonsmusikk, fra solo til større ensembler. 

På Pluss Pluss spiller Hytta utdrag fra sin egen soloforestilling Gjennom dagen som settes opp på Riksscenen i høst. Hytta kaller musikken hardingfelemeditasjoner, der hun tøyer og strekker på melodiske motiver og hviler i øyeblikket. 

annehytta.com

er to av medlemmene i drag king kollektivet Gutta, et kvinnelig maskulint fellesskap. De har gjort seg beryktet gjennom sine skamløse show på Open Drage Stage, Oslo Pride, Drammen Pride, SALT og flere.

Drag er en slags sammensmeltning, en utvidelse av bevisstheten. Når vi drager maskulinitet gjør vi den mer synlig og mindre truende og fast. Å innta en rolle som beveger både egen og andres forståelse av identitet, seksualitet og attraksjon, er med på å desentralisere overbevisningen om det ene eller andre. Dette er med på å gi verdi til det som ikke vil defineres.

Jordisk Kosmologisk Healing eller Utvid Bevistheten med RichHard og Larry
RichHard og Larry tilbyr Pluss Pluss en workshop der de vil gi en opplevelse av sammensmeltning og en utvidelse av bevisstheten.

“Våres bevissthet er stor og grenseløs, men det kan man ofte glemme. Man kan hurtig nøjes med at den skal vara trang, liten, innsnevret og tørr. Vi vil gjerne dele våres praksis som foreslår en bløt, myk, dyp, våd, stor, varm og grådig bevissthet. RichHard og Larry vil gjennom Jordisk kosmologisk healing eller Utvid bevisstheten, åpne op for det som du ikke ennå vet du trenger.”

Gutta

Akustisk frifolk. O er duoprosjektet til musikerne Helen Louise Solberg og Inga Margrete Aas som begge bor og arbeider i Oslo. O har de siste årene samarbeidet fast med trommeslager Jan Martin Gismervik. Han er også med på debutalbumet, som kommer ut på selskapet Take it Easy Policy til sommeren.

På denne konserten inviteres publikum til å delta gjennom lytting. O spiller helt akustisk, uten bruk av PA. Kanskje kan det å lytte til akustisk lyd kalles en vending mot naturen? Det er i alle fall den eldste formen for lytting til musikk. Og kanskje kan det å kultivere lyttingen, å gjøre det til en praksis, gjøre oss mer lydhøre overfor omgivelsene rundt oss? Simone Weil skrev «Attention is the rarest and purest form of generosity». Kanskje kan lytting hjelpe oss med å kultivere oppmerksomhetens generøsitet.

Helen Louise Solberg – akustisk gitar, stemme / Inga Margrete Aas – viola da gamba / Jan Martin Gismervik – trommer

www.o-site.org

er en tverrfaglig kunstner fra Iran. Gjennom performance, installasjon og video undersøker hun sosiale systemer, maktforhold og kroppslig kunnskap. Hennes praksis utforsker kroppen og dens grenser i en sosial, kulturell og politisk kontekst. Arbeidene hennes har blitt vist internasjonalt i gruppeutstillinger og ved internasjonale filmfestivaler. Malekian er utdannet i skulptur fra Kunstuniversitetet i Teheran og i kunst og offentlig rom ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun bor og jobber i Oslo og Teheran.

“Wake up stories is fiction in three movements, narrated in three separated scenes. In the first part, the performer is sitting on huge self-made wooden eggs while she is knitting. This screen is about care, motherhood, wait, and repetition. In the second one, the performer struggles to roll the eggs up the hill. A Sisyphean attempt that eventually leads to the loss of eggs. In the third fragment, the eggs would be burnt to create something new. It is a recall of the Phoenix, a common myth in the ancient mythology of Iran, China, Greek, and Egypt. It is a bird without any pair. In association with the Sun, a phoenix obtains new life by arising from the ashes of its predecessor who was plunging itself into flames. Using minimal and repetitive vocabulary, connecting to “the other” – the nature- become the main components of the performative act. Through this connection and conversation, the new life arises, the flames of hope for changing the future.”

er musiker og kunstner med base i Oslo. I arbeidene sine undersøker han hvordan teknologisk utvikling, markedskrefter, vitenskap og spirituelle impulser påvirker menneskets virkelighetsoppfatning og syn på natur, normer, identitet og kollektivitet. Han går inn i ulike karakterer og roller og bruker det nære og kjente som utgangspunkt satt i en de-fragmentert sammenheng som utfordrer det normative. Med en stor interesse for den tause kunnskapen som finnes i direkte kontakt med materialer, ønsker Wenzel å belyse hvordan kunnskap og tradisjon transformeres gjennom tid og sted, særlig i forhold til folkemedisin, nyttevekster, heksehistorie og tekstilhåndverk.  I tillegg til sin egen praksis er Wenzel aktiv i multimediaduoen Tokyo Twins og kunstnerkollektivet Phuture Club. 

Thoughts on distillation (2019)
Simon Daniel Tegnander Wenzel jobber ofte med nyttevekster som eksisterer i urbane omgivelser. Han henter ut informasjon og kunnskap samt skaper fiktive narrativ, basert på en intuitiv forskning i møte med disse. Thoughts on distillation (2019) er en performance og prosess hvor han vil destillere den eteriske oljen fra kvae sanket fra grantrær på Gamlebyen Gravlund og vise en samling av egne destillat og duftmaterialer i et portabelt parfymeorgel.

er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo. Hun jobber med performative skulpturer der relasjonen mellom tid, kropp og rom er sentral. Sammen med Daniel Slåttnes har hun jobbet med prosjektet Samtale mellom Kropper som har blitt vist i ulike formater flere steder i Norge. Serien Ephemeral Situations har blitt vist både i Oslo, Moskva og i Tromsø.

Rumslig Kropp / Kroppsligt Rum (2019)
– Naver från en björk som föll i Augustistormen 2018
– Ull från grannens får
– Filt av ull köpt på fårfesten i Kil
– Bivax från grannens bin
– Koppar
– Betong
– Rönnbar
– Lintråd köpt av vävdamen i Sunne 

“Arbetet består av fyra bonader som dels fungerar som vaggar och samtidigt som kroppssmycken. Alla material kan kan ses som skinn, samtidigt anvands de som byggmaterial (med undantag för rönnbaren som bara förhåller sig till mig, mitt namn och slakthistoria). Arbetet består av en performativ del och en vaggfast del. “

sararonnback.com
hildelund.se

fra Norangsdalen er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Monicas første solo utstilling The dust has settled ble vist på NoPlace i 2017 og hun har stilt ut på flere gruppeutstillinger .

Arbeidene hennes har stein som omdreiningspunkt. Geologisk tid og fenomen er overordnede tema, med underliggende referanser til kunsthistorien. Ved å bearbeide steinmaterialet hun samler inn gjennom detaljerte avstøpninger, går steinen fra original til kopi. Steinavstøpningen arkiveres steinen i et nå.

Gipssteinen har blitt utgangspunktet for alle arbeidene. De settes inn i nye sammenhenger gjennom skulpturelle former, enkeltstående på sokler, som motiv for fotografi eller fortolkninger gjennom tekst. Hun forholder seg til det steinene symboliserer utover sin materialitet. Denne nøyaktige og møysommelige arbeidsmåten kan sammenliknes med en forskers prosess, der innhenting av materiale, bearbeiding og utprøvingen til nytt materiale og til nye sammenhenger, blir likeverdige deler av prosessen.

Aspektene arbeidene består av skal kunne vise til ytterpunktene i steinenes liv, fra fragmentet til de monumentale fjellkjedene. En underliggende motivasjon er ønsket om at arbeidene skal kunne vise til den formidable avstanden i tiden mellom steinen og mennesket; fordi steinen inneholder en tid uten et identifiserbart endepunkt. 

Til nå har fotograferingen vært et verktøy for å nå tak i nyanser ved steinene man ellers ikke hadde nådd tak i. Via utsnittet har fotoet manipulerert skala og påpekt nye landskap, som ikke er geografisk plassert. Fotoene evner å isolere skulpturene i et rom og i en tid uten en bestemt holdepunkt. Her kan fragmentet vise seg som noe monumentalt, fjellet. Utsnittet skal kunne vise til en fortolking av skulptur som geologer fortolker stein, en slags visuell informasjonsbetraktning.

monicaflakk.com

er utdannet ved Kunst- og Designhøgskolen i Bergen og studerer siste året master ved Kunstakademiet i Oslo. Dean´s kunstnerskap utforsker menneskers forhold til resten av naturen og reflekterer rundt de etiske aspektene ved antroposentrisme – tanken om at mennesker er hevet over resten av naturen og de eneste med egenverdi. I denne utforskningen har han selv en sentral rolle: I møtene med den-mer-enn-menneskelige naturen bruker han sin egen kropp og sanselighet som utgangspunkt for undersøkelser og observasjoner av den. Det han ser, smaker, hører, føler og tenker dokumenterer han med fotografi, video, tekst, målinger, skjemaer og skisser. Dette som regel stedsspesifikke materialet blir presentert gjennom installasjoner av fotografi, video, lyd og tekst, samt trykksaker og performancer.

Å tenke som et fjell (Den første fortellingen) er det første verket i serien Å tenke som et fjell. Verket er en installasjon som består av to stoler og et lydverk. Stolene er kopier av de som står på Tvergastein, hytta til filosofen Arne Næss, ved foten av fjellet Hallingskarvet. De ble opprinnelig bygget av overskuddsmaterialer etter hyttebygginga på slutten av 30-tallet, hvor blant annet det er brukt veggpanel som stolbein. Kopiene er også laget i gjenbruks- og overskuddsmaterialer. Lydverket utforsker et alternativt narrativ til den antroposentriske fortellingen og er et forsøk på å skape relasjoner med den mer-enn-menneskelige naturen som ikke baserer seg i dens nytteverdi, men i tanken om at alt i naturen har en verdi i seg selv.