Meld deg på vårt nyhetsbrev for oppdatert programinformasjon.

Cecilia Bengolea, François Chaignaud, Marlene Monteiro Freitas, Trajal Harrell

(M)imosa / Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)

22. mars –23. mars 2014

22, 23/3 kl 19.00. Store scene

”Over-the-top theatricality and matter-of-fact banality collide as the four performers offer a succession of personalities” – The New York Times

 

«Harrell is exceptionally smart in his approach to (M) a.k.a (M)imosa, investigating what constitutes contemporary dance with glamour, humor, and wit. ...Themes of gender, sexuality, and race are played out on the stage in a theatrical but unpretentious matter.»

– www.brooklynrail.org

 

«What would have happened in 1963 if someone from the voguing ball scene in Harlem had come downtown to perform alongside the early postmoderns at Judson Church?» – Trajal Harrell

 

«Voguing» oppsto i Harlem på begynnelsen av sekstitallet, og ble hovedsaklig utøvd av afroamerikanske og latin-amerikanske homofile, lesbiske og transvestitter. Den sensuelle dansestilen - en pastisj på den elegante moteverdenen - ble mainstream mye senere, for eksempel gjennom Madonnas Vogue og dokumentaren Paris is Burning. Judson Church var stedet der pionerene innen postmoderne dans, som Trisha Brown, Lucinda Childs og Steve Paxton, arbeidet- i årene 1962-1964. «(M)imosa» er den mellomstore episoden i serien og er et verk av koreografene Cecilia Bengolea, François Chaignaud, Marlene Monteiro Freitas og Harrell selv. «(M)imosa» handler om et ønske om å være noen andre og umuligheten av dette. Forestillingen fokuserer på møtet og forskjellene mellom de fire dansere. Forestillingen kombinerer samtidsdans, transvestisme, glamour og humor på en herlig, uanstrengt måte.

 

Den New York-baserte koreografen Trajal Harrell er blitt et av samtidsdansens største navn med serien «Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church» som ser for seg et møte mellom tidlig postmoderne dans og stilarten «voguing». Harrell stiller spørsmål om hva som ville ha skjedd hvis noen fra voguingscenen i Harlem hadde møtt de tidlige postmodernistene i Greenwich Village og danset sammen med dem i Judson Church tidlig på sekstitallet. Svaret forsøker han å finne i en serie koreografiske verk i forskjellige størrelser fra XS til XL. Harrells arbeider har blitt vist på festivaler i Paris, Wien, Berlin og Rio de Janeiro for å nevne noen, og i tillegg på en rekke gallerier som MoMA, The New Museum, The Bronx Museum of the Arts og Art Basel - Miami Beach. 

 

Søndag 23/3 kl 15.00: Trajal Harrell med flere i samtale med teaterviter Siren Leirvåg 

Laget og fremført av: Cecilia Bengolea, Francois Chaignaud, Marlene Monteiro Freitas og Trajal Harrell. Co-produksjon: Le Quartz - Scène nationale de Brest, Théâtre National de Chaillot, Centre de Développement Chorégraphique, The Kitchen, Bomba Suicida, FUSED. Støttet av: La Ménagerie de Verre, des Laboratoires d’Aubervilliers, DRAC Poitou-Charentes, Institut Français. Internasjonal distribusjon og produksjon: Key Performance.